Ghetto cooper

Posted on

Vi fick en idé och vi genomförde den. Tillsammans med fotografen och bilentusiasten David Shmidt lät vi en av hans hundkojor bli offer för en av våra graffitikonstnärer, Oliw87. Genom att äga denna Austin Mini kommer du att sticka ut. Den perfekta sommarbilen och garanterat Sveriges coolaste bil med ett konstverk av Sveriges mest eftertraktade graffitikonstnär.

Konstnär: Oliw87
Fordon: Austin Mini
Årsmodell: 1976
Motor: Utbytt motor till en 1275 GT
Pris: 135 000kr, eller högst bjudande


Bilen finns att se i vårt fysiska galleri på Regeringsgatan 44 fram till 12 januari 2017. 
Efter 12 januari, enl överenskommelse.

Vid intresse, maila ida@wallery.se

Fakta om Austin Mini

  • Ca 5,5 miljoner mini är tillverkade
  • Framtagen för sin låga förbrukning
  • Tillverkades mellan 1959-2000
  • Designer är “Sir Alec Issigonis”
  • David bowie har jobbat med att bygga mini och designade även sin egen mini 1999
  • Även Paul Smith har designat sin egen mini
  • Vunnit Monte Carolo-rallyt 3 år i rad

 

En bil byggd för alla

Alec Issigonis, toppingenjör för brittiske biltillverkaren Morris, fick i uppdrag av företagets chef Sir Leonard Lord att tillverka en liten och snål bil med plats för fyra vuxna till ett rimligt pris för alla. En uppdrag med så många utmaningar, gav i sin tur flertalet historiska innovationer.

Att återuppfinna hjulet

För att skapa mer utrymme invändigt i bilen genomförde Issigonis två idéer. Han placerade hjulen så långt ut som möjligt i varje hörn och tvärställde motorn, vilket också gjorde bilen mer stabil i tvära kurvor. Världen hade aldrig sett något liknande och när MINI lanserades 1959 var åskådarna en aning häpna.

Gatumode

Snart nog upptäckte människorna att MINI inte bara var en bil. Den förenade också klassisk brittisk stil i en billig liten, rolig och smidig bil som kom att symbolisera självständighet och spontanitet, själva kärnan av den ungdomliga 1960-tals kulturen.

Ett kulturellt fenomen

En intressant detalj med MINI:s popularitet var hur den bröt mot alla klassbarriärer. Från hipsters och mods till rockstjärnor, kungligheter och rallyförare. Alla ville ha Mini:s effektivitet, frihet och körglädje.

En spännande tur

Snart blev det tydligt att Issigonis avsikt med att skapa mer utrymme för passagerarna också gjorde Mini till en slående bra prestandabil. Med hjulen långt ut i varje hörn fick bilen en bred och stabil go kart-känsla, smidig att hantera. Med tvärställd motor hölls vikten över framhjulen, vilket gav suverän balans och bra grepp.

En racer var född

Året var 1961 när den lille ödmjuke bilen hamnade i händerna hos racinglegenden John Cooper. Kraftfullare motor, större bromsar och några finjusteringar senare, lanserades Mini Cooper 997. Ett rallymonster var född.

Utklassning

Inom kort utklassade Mini de betydligt större och mer kraftfulla, men klumpigare bilarna. Mini radade upp internationella segrar, inklusive tre vinster i prestigefyllda Monte Carlo-rallyt, från 1964 till 1967.

Personlighet

Förutom körglädjen med MINI, älskade ägarna hur deras Mini också blev en förlängning av dem själva. Med personifierad utrustning blev MINI också ett uttryck för ägarnas individualitet, men också som en personlig hjälpreda, alltid redo för roliga upptåg.

Arbetshäst

1969 hade över två miljoner MINI sålts i hela världen. Pickups och kombiversioner hade lanserats och alla var mycket tåliga, vare sig det skulle köras rally eller för dagliga ärenden. Ägarna visste att de kunde lita på att deras MINI fixade jobbet. Och samtidigt inspirera med ett leende.

Århundrades bil i Europa

Vi hoppar fram till år 1999. Nu har över fem miljoner MINI hittat sina glada ägare och en jury med 130 internationella motorjournalister röstar fram Mini till Århundradets bil. Endast T-Ford fick fler röster.

Nästa steg

I oktober 1999, bara några dagar innan den sista Mini rullade av produktionslinan, visades ett nytt koncept för nya MINI på bilsalongen i Paris. Ny design med tydlig karaktär var det första som slog tittarna. Och det var också uppenbart att den nya modellen tagit en dos stereoider.

Mer än bara en bil

2003 vinner MINI utmärkelsen Årets bil Nordamerika (North American Car of the Year) och både allmänhet som entusiaster har svårt att motstå MINI. Var än MINI kör, får den glada tillrop och nyfikna blickar och nya MINI-ägare upptäcker hur kul det är att äga en MINI. Ägarna personifierar sin MINI och skapar MINI-klubbar över hela landet.

Ettrigare än någonsin

Som sina föregångare, delar alla nya MINI-modeller samma DNA. Med modern prestanda och en hängiven passion för racing, tar sig MINI Motorsport sig än en gång an racingbanorna (eller, som i WRC och Dakar-rallyt, öken och grusiga vägar).

En Mini för alla

Sedan lanseringen av nya MINI år 2002 har allmänhetens begär för MINI ökat i takt med alltfler MINI-modeller. Den växande familjen erbjuder nu ALL4 fyrhjulsdrift, tre modeller med fler passagerarplatser och fyra dörrar, en pigg tvåsitsmodell och också taklös körning – allt ihop med sofistikerad teknologi och med högklassig interiör.

De kommande 50 åren

Fenomenet MINI har återuppstått i hela världen. Bränslesnål, nästan obegränsade möjligheter för kundanpassning, fantastisk körglädje och en oemotståndligt fräck personlighet är bevis på tidlösa kvaliteter. Nyligen adderade vi den rymliga och samtidigt sofistikerade MINI Clubman och kraftfulla MINI John Cooper Works – som bevis att det fortfarande finns gränser att tänja och horisonter att jaga.

Källa: Mini Sverige
(http://www.mini.se/om-mini/arv/)